onsdag 24 februari 2010

Vide 16 veckor



Idag fyller Vide Vipp 16 veckor, vilket betyder att han har bott hos oss i snart två månader nu (det känns som mycket längre tid). Vågen visade idag på 10,1 kg, mankhöjden har jag inte mätt än.

Han är en riktig drömhund! Härligt följsam, lekfull, social och gosig :-) Han är också en fröjd att träna med; kvick i kroppen, snabb i tanken och lätt att belöna.

Två lördagar i rad har vi varit på en mycket givande valpkurs hos Eva Bodfäldt. Med tanke på vädret har det varit toppen att vara i en jättebra inomhuslokal med helt halkfritt golv. Fokus har framförallt varit kontakt och följsamhet med/utan koppel men även hanteringsträning, passivitet, lek, handtarget, vänta/varsågod och inkallning. Det var ett mycket trevligt och brokigt kursgäng med mops, fransk bulldogg, irländsk setter, whippet (min kompis Annika med finfina Aldo), dvärgpinscher, cane corso och bichon frisé. Jag gillar verkligen Evas inställning till hundträning och hon är väldigt inspirerande att lyssna på! Så nu övar vi på bl a "skvallerträning" d.v.s. att Vide skall söka ögonkontakt med mig när han får syn på t.ex. en annan hund eller människa istället för att springa fram. Numera får Vide i stort sett ingen "gratis" mat i skål längre, utan jag har matportionerna med ut på promenader så att han får "tjäna" sin mat för olika prestationer.



Nästa kurs börjar i mars. Vi har till min stora lycka kommit med på Maria Hagströms "elitsatsning i tävlingslydnad". Som grädde på moset skall även mina vänner Katarina Carlsson Margell med border collie Fixa och Emma Thorslund Farhang med aussien Meg vara med. Det kommer att bli kanon!

5 kommentarer:

  1. Så söt han är. =) Och inte är han så stor heller, skiljer ju mindre än ett kilo mellan Dee o Vide =)

    Va roligt med kurs, jag ska också gå en valpkurs snart. Men den andra kursen lät ju yberkul! ÄR det med Aila du ska gå den?

    SvaraRadera
  2. Nä, det är Vide som ska på tävlingskurs :-) Lite tidigt kanske, men det är 1 kurstillfälle i månaden, 8 ggr. Så han hinner växa till sig lite under kursens gång.

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att läsa, du är så duktig med Vide. Skoj att läsa att du är nöjd hittills också, det värmer en "mormors" hjärta ;). Roligt att se att du är så ambitiös, ska bli otroligt roligt att följa er! 9,4 kilo väger Flicka och Dee nu.

    SvaraRadera
  4. Å vad härligt det är med kurser och positiva nyheter! Jag surfar runt på valpbloggarna och bara njuter :)

    SvaraRadera
  5. Hej vännen! Skrev en lång kommentar till ditt förra inlägg men ser att den försvunnit i etern... Kul med rapport från kursen! Vad fint det verkar gå med lilla Vide. Jag och Caki har fått ett 1;a pris i trean nu, kul va? Nu väntar slakterivecka i rättvik (blää!!), tur att jag har min lilla ängel (?) med mig att gosa med på kvällarna (det var ok att ta med sig hund på vandrarhemmet). Tusen kramar tills vi hörs!
    Jenny

    SvaraRadera