torsdag 4 februari 2010

Arbetsliv

Nu har arbetslivet satt igång på riktigt och jag kan inte längre räkna mig som student, känns riktigt bra! Arbetsveckan har varit ganska lugn hittills. Jag har mestadels varit runt hos trevliga bönder med sjuka kor/kalvar. Veckan mest spännande fall så här långt är dock en ponny som hade satt i sig 25 kg kraftfoder. När jag kom ut till stallet mådde han bra, alla parametrar var normala (han var t.o.m. fortsatt hungrig). Men med så mycket foder i mag-/tarmkanalen finns dels risk för förstoppning, dels för bakterieöverväxt och ev. toxinproduktion som påverkar hästens allmäntillstånd (även fång kan uppstå). Jag hade ett liknande fall i julas då hästen mådde bra dag 1, sämre dag 2 och därefter bättre igen som väl var. I förebyggande syfte fick därför ponnyn vatten, glaubersalt och paraffinolja via sond i syfte att verka smörjande och laxerande. Vide var med och övervakade i boxen intill. Sedan fick han skutta runt i stallgången när jag skrev journal, tyckte han var toppen! Husse konstaterade snabbt att hela valpen luktade stall när vi kom hem, varför Vide under vissa protester hamnade i duschen. Men sedan kunde husse åter nöjt borra in näsan i pälsen och förkunna att han luktar ju sååå gott!

Vide har varit lätt att ha med i bilen, ligger på elektrisk värmdedyna med täcke när det är kallt. Jag försöker ta med honom ut så ofta jag kan. På kontoret har han utan framgång flirtat med Ella, portugisisk vattenhund. Han har även hunnit med att riva ned telefonsvararen, gnaga på kontorsstolarna och bajsa bredvid sofforna. Men däremellan charmar han personalen och en del djurägare som han har fått hälsa på. Idag har jag varit ledig och har varit ute och lekt mycket med Vide i snömängderna. Nu väntar helgjouren, vilket innebär en oviss väntan på eventuella akutfall.

6 kommentarer:

  1. Vad roligt att du skriver om jobbet, fortsätt med det! :-) Härligt att Videvirr sköter sig på jobbet. Jag menar någon måste ju ta på sig grovgörat, och vem om inte sist in ska ta den pucken? ;)

    SvaraRadera
  2. Härligt att det känns bra, håller med Anna; kul att höra lite detaljer från ditt jobb.
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  3. Håller med, jätteroligt läsa om ditt jobb! och om Vide förstås :)

    SvaraRadera
  4. Ja, jag kan ju också bara hålla med om att det är jättekul att läsa om ditt nya jobb!!! Vide verkar också vara en riktigt härlig liten krabat. Hur går träningen med Aila?
    Håller på att planera årets agilitytävling till Tollarspecialen det ska bli fantastiskt kul igen!!! Du kommmer väl! Jag kommer kanske att återkomma med tjat om funktionärshjälp...
    Kram från Maria, Aston å Hobbe

    SvaraRadera
  5. Hålle med de andra om att det är så spännande när du berättar om ditt arbete. Inte alla har ett så intressant som du har vill jag lova...kram

    SvaraRadera
  6. Men hallå...vilken dålig svenska det blev....ett så intressant arbete som du har....skulle det väl stå va?

    SvaraRadera